lördag 24 december 2011

Julafton

Var med på julbord. Hela familjen samlad. Jag placeras på ena kortsidan, står i fönstret och blickar ut över långbordet. Momma, syrran, Mårten, Mira-Märta (som tagit Mårten, storkusinen, i besittning), pappa, mamma, Ola, Siri Li och Frida. Jag får en jultallrik som jag mycket väl hade kunnat äta, men känner ingen som helst aptit. Får ned en halv smal kalvskinkebit och två rödbetsskivor. Provar senapssillen, smakar absolut ingenting. Kan inte ens försöka. Blir iallafall riktigt trött av firandet. Kan inta viloläge under täcket och ändå behålla min fönsterplats. Fördelen med skype. Sover en stund, för att orka med julklappsutdelningen kl 16. Siri Li visar upp varje julklapp hon öppnar. Mira-Märta visar sina nya kläder. Jag öppnar mina. Läser tre dikter av Marcus Birros Svarta julkort och redan där börjar jag gråta. Det blir spännande att se hur jag klarar av dem, men tänker att det kan nog vara skönt också. Att vara lite ledsen ett tag och inte så arg. Personalen har gjort en kul tipsrunda med pinsamt stora skillnader mellan 1, x och 2. Alltså, svarar man fel så är det helt klart att man inte hade en susning. Klockan är nu kvart i sju. Julkalender börjar och min dåliga tid har startat. Ska dra täcket över huvudet och stå ut.

2 kommentarer:

  1. Kram! Styrka! Jag som verkligen trodde, i hela mitt hjärta, att du skulle få komma hem över jul.

    SvaraRadera