torsdag 22 december 2011

Den förslagna frisören

Jag har inte kunnat skriva på ett tag. Legat med hög feber så nu när den ligger runt 38,5 känner jag mig ganska frisk. Morfinpump samtidigt. Lätt att få dagarna att flyta på alldeles av sig själv. Syrran har varit här. Kollat film, och efter ett par dagar när jag mådde bättre har vi också pratat och myst. Jag har lunginflammation. Idag dubblar man medicineringen. Har tre olika breda antibiotika och ett svampmedel. Man ska se om jag eventuellt har en mögelsvamp där högst upp i vänstra loben. Ruskigt. Ja, jag möglar här, på riktigt. Imorse kände jag mig helt frisk och gick bort till röntgen och tillbaka. Kändes bra att få iträda mina trainers. Jag älskar dom litegrann. Undrar en del över röntgen jag ska göra. Jag har ju gjort några stycken nu. Risken för att jag ska få cancer ökar väl? Ssk Åsa tittar på mig, ser att det händer något med hennes blick, den går på djupet och kommer tillbaka, men Åsa finner sig relativt snabbt. Ja, jag förstår hur du tänker, svarar hon. Och är sedan helt specifikt proffesionell i varför undersökning är väldigt nödvändig. I journalen måste nu stå: ..och patienten verkar vara helt förutan sjukdomsinsikt.

Jag har heller inte kunnat skriva för jag har haft väldigt svårt att vara kvar här. Längtar hem sanslöst mycket och har varit jätteledsen över att man inte har frågat hur jag mår, detta in- och utspringande, maten och drickan just jag äter har tagit slut under helgen.

Meny enligt önskekost sedan i torsdags förra veckan. Man kan förstå att det är utsatt läge om någon del av menyn saknas:

Frukost: en halv mosad banan, Verum hälsoyoghurt, Ananasapelsinenergidryck
Lunch: broccolisoppa, ananasapelsinenergidryck
Middag: broccolisoppa, ananasapelsinenergidryck
Kväll: en kopp youghurt.

Häromdagen försökte jag mig på en förändring, helt för dietistens skull. Men den släta potatissoppan åkte ut efter en sked. Helt oätlig. Förändring är inte gynnsamt.

Jag har behövt jobba så hårt för min sak och det är tungt när man har både morfin och 40 gr feber, är vårdberoende och inte vill annat än vara självständig. Men idag har jag talat igenom med kuratorn lite om mina önskemål, och hon har ju möjlighet att tala med fler ur personalen. Jag vill kanske vara ifred mer än andra patienter. Och jag önskar mer sovtid. Men det är ju svårt att ändra ett förhållningssätt. Kanske kan det iallafall bli drägligt, så att jag inte packar väskan och drar. Alla vill väl. Jag förstår det men inser det inte när jag är switch off. Då kan jag rentav tro att någon saltar soppan till oätlighet.

Men frisören hon tar chansen! Första gången jag träffar henne är veckan efter första cytbehandlingen. Jag är ju då fortfarande jättesjuk i vissa åkommor. Hon släpar sig in på rummet och hittar en stol, klagar en stund över sin höftartros. Jag ligger där och har inte riktigt dött men nästan. Förödmjukelse är det jag känner. Hon har med sig kataloger och prover. Föreslår särskilt en peruk som är snarlik hennes egen frisyr. Grävling tänker syrran. Hon är ca 55 år, fast ser ut som 65 och är själv klippt i en kort väldigt spretig frisyr med olika toner i beige och grått. Jag försöker beskriva vad jag skulle kunna tänka mig. Hon säger page. Ingen frisör skulle någonsin råda mig att bära page. Utom hon. Och hon hör liksom inte att jag säger nej. För nästa gång hon inbjuder sig att komma säger hon ja, så pratade vi om den här pagen. Nej säger jag, vi gjorde aldrig det. Jag sa att jag inte passar i det. Hon hör mig inte. Page. Priserna är lite hemliga, hon återkommer istället till den rabatt jag får från mitt landsting. Hon lämnar några peruker för fortsatt provning. Grävlingsperuken slinker med. Jag finner att perukerna gör mig minst 10 år äldre. Känner mig dassig. Och jag som sett fram emot att bli blond, fräsh och sval för ett tag. Jag lämnar tillbaka dem. Hon ämnar skicka en faktura för utprovningen, inget belopp har angetts. Jag ska signa. Syrran går i taket. Detta är oacceptabelt. Syrran söker upp henne, talar lågt och mycket mycket koncentrerat. Frisören river genast fakturan och önskar god jul och hälsar så mycket.

God Jul, Jämtlands Läns Landsting! Syrran sparade 945 kr+ moms i årets resultat.

1 kommentar:

  1. Sofia, du är fantastisk. Hade högläsning i soffan för Micke. Vi skrattar åt din frisörhistoria. Fanns ingen röd Mona Sahlin-peruk också....? Känns som nåt i Grävlingens tecken.Kram.

    SvaraRadera