lördag 14 januari 2012

Dödsrensa eller flyttstäda. Trist läsning.

När jag fick nytt jobb blev sista pusselbiten till ett lyckligt liv i Östersund lagd på plats. Vi hittade omgående fantastiska människor som är bra folk och och som prioriterar livet ungefär som vi. Dagispersonalen är fantastiska. Staden är vacker om vintern och ger oss allt det vi saknade i Stockholm vad gäller snö, vad man kan göra med snö. Vi skrev slutligen på för hus. Huset hade vi letat efter i 1,5 år. Av de fem kriterier som vi satt upp som ett måste föll renvoveringsfritt och högt i tak. Men vi bygger bastu, det finns fjällutsikt och ski-in/ski-out från längdskidspår och som bonus även från backen. Det är vackert.
Samma dag som jag skulle börja nya jobbet åker jag istället in akut på Östersunds lasarett, hänvisad av distriktsläkaren. Och så spolades hela paradisdrömmen ned i toaletten. Tjopp. Och jag vet inte om jag nu var hemma och dödsrensade min garderob, eller om jag flyttrensade den. Med tanke på antal lådor som är kvar med Fias kläder och skor skrivet på, var det solklart en flyttpackning.
Min bror har gett sig själv första sprutan för att boosta sin benmärg inför transplantationen. Han är full av förhoppning, i det närmsta överpositiv. Han är extra noga med att sprita händerna och aktar sig för influensa. Jag genomför det jag är ålagd att göra, ligga och ta emot gift och medicin, och försöker mig på små förbättringar som jag lyckas med ibland. Idag när jag inte får gå ut, eftersom Ola åkt hem och jag inte får gå ut ensam och personalen varken har kläder eller tid att följa med, så ligger jag här och är deprimerad. Jag tänker inte gå i korridoren, vilket är det förslag jag får. Det är inget alternativ för mig. Jag dör långsamt här, och det är inte av cancer. Jag är inte skapt att ligga stilla i en säng och inte se ljuset. Då dör mina celler utan cytostatika.

Funderar på om det kanske är mest fördelaktigt för mig att försöka motverka en depression och satsa ett krampanfall på det. Och glida ut lite obemärkt innan solen går ned.

5 kommentarer:

  1. Å Fia! Jag har just hittat din blogg och sträckläste den igår kväll. Det är tung läsning, men ändå, du låter så stark! Det är svårt att skriva något men jag vill bara tala om att jag tänker på dig och familjen och jag skickar massor med styrka!

    Här händer inte så mycket, det är vacker vinter, jag längtar mest till stugan. Idag har jag haft en kille ute i stallet som har provridit Totte och han vill mest troligt bli medryttare. Det skulle vara så skönt och han är verkligen jätteduktig, mycket mer erfaren än mig och jag hoppas att få hjälp att utbilda hästen.
    Jag försöker att vara duktig med övningarna du gav mig, men jag är ganska lat och har dåligt samvete över det. Jag tänker på det varje gång jag rider i alla fall och det hjälper.

    Många varma kramar
    /Katja

    ps. Vill du ha lite ljudböcker? Eller tv-serier? Jag kan skicka dem med Ola.

    SvaraRadera
  2. ps igen:

    Du kommer väl ihåg att spara dina texter på annat ställe också, om bloggen skulle krascha. Ni kommer nog att vilja ha kvar dem!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskst inte riktigt hur jag ska göra för att spara dem. Jag skriver och sen trycker jag på publicera direkt. Ska kolla upp detta.

      Radera
    2. Du kan ju kopiera texten och spara den i t ex ett worddokument, eller något annat textprogram.

      Radera
  3. Åh, Sofia! Du fixar det här! Snart får du gå ut igen i solskenet, i snöyran eller vilket väder det nu råkar vara! Låt mörka tankar komma, men sen får de gå. Utan dig! Så det så. Och låt brorsans överpositivitet spilla över på dig. Du ska ju ändå få hans celler :-) Kram

    SvaraRadera